Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Saturday, November 19, 2011

CERITA TENTANG DIA: HARAPAN


Tiap kali aku jumpa dia..payah benar dia ingin senyum..kalau ingin bertemu bagai pungguk rindukan bulan..payah benar nak ketemu dia..mengalahkan ingin betemu dengan Perdana Menteri..sibuk benar dia mengalahkan pengurus syarikat...susah sangat kah untuk memenuhi harapan orang lain..kalaulah dia tahu bahawa memenuhi harapan orang itu adalah satu pahala yang besar?
Kalian pernah tak rasa mengharap pada sesuatu? Harapan itu pula besar menggunug? Kalina memikul harpan itu berapa lama? Tidakkah makin lama harapn itu tersimpan makin seksa rasa diri menggalasnya?
Harapan oh harapan..segala macam harapan..tetapi harapan untuk bertemu dengan seseorang itu juga penting jika melalui dia harapan kita yang lain akan terlaksana..Tapi kalau ornag yang kita harapkan itu susah dan payah serta segala bagai kerenah...maka apakan daya kita...
Ada masa kerana harapan ini, aku terasa seperti pengemis..entah berapa kali aku menangis sendiri.. alahai aku ni nak bertemu dengan insan yang bukanlah PENTING SANGAT PUN DI SISI MANUSIA LAIN..tapi dia penting pada aku kerana kunci pada cita-cita yang aku ingin laksanakan..saat aku berkeadaan dalam harapan begini aku membayangkan..Alangkah Bagus Aku Menjadi Makhluk Kerana Setiap Kali Aku Berharap Pada Makhluk, Lebih Baik Aku Berharap PadaNya, Kerana Dia Sentiasa Ada Untuk Ku...

No comments:

Post a Comment