Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Thursday, March 15, 2012

Tidak semua perkara kerana duit...


Salam Jumaat, 
Hari ini saya ingin berkongsi tentang perihal menjadi penulisan. Apabila saya menyatakan ingin menulis saya berkali-kali sebelum ini menyatakan dalam tulisan-tulisan terdahulu bahawa saya menulis kerana minat dan cita-cita dakwah. Namun segelintir kali individu yang mengetahui saya bergelar penulis pastinya akan bertanya hasil dari penulisan. Saya adakala tidak mampu berkata apa-apa kerana setiap orang ada sebab tersendiri apabila menulis, mungkin ia merupakan satu mata pencarian. Pada saya, dalam hal menulis, pertamanya kita perlu meletakkan keihlasan yang tinggi, dan bukan hanya menilai sudut material. Apabila ia satu medium dakwah nilai material tidak boleh di letak ditempat teratas.
Sewaktu pertama kali saya bertemu dengan editor pertama saya, beliau mengatakan selepas ini saya pasti glamour, dikenali bla..bla.. saya tidak teruja dengan semua itu. Saya katakan padanya.. saya menulis bukan kerana glamour. Saya tidak pelru dikenali. Apa yang penting mesej saya sampai kepada orangnya. Cukuplah itu.  Selebihnya saya berserah kepada Dia.
Saya juga manusia biasa yang tidak terlepas dari bisikan syaitan, dalam meraih keredhaannya. Semoga Allah mengekalkan keikhklasan itu pada diri saya. Jauhkan saya dari fitnah agar saya mampu istiqamah dalam perjuangan ini. Bagi yang menanyakan saya tentang hasil penuliasan, cukuplah sekali anda bertanya, bagi yang menjadi penerbit, mari sama-sama kita ikhlaskan diri.... jika kita tidak untung di dunia biarlah keuntungan itu diberi Allah diakhirat nanti. Jika Allah memberi keuntungan dunia dan akhirat maka Alhamdulliah sama-sama kita panjatkan kesyukuran kepadaNYa.
Wallahuaalam 

No comments:

Post a Comment