Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Wednesday, January 30, 2013

Penderaan Mental dan Fizikal


Setiapkali menatap gambar ini hati merasa sakit dan geram. Kenapa seorang yang bergelar manusia sanggup melakukan perkara yang melampaui batasan. Mungkin inilah gejala kesakitan dalam diri yang tidak nampak pada mata kasar. Seseorang yang mendera kanak-kanak, wanita atau sesiapa sahaja memang jiwa mereka sakit. Lalu kesakitan itu ditunjukkan denga cara menyakiti orang lain atau menjadikan orang lain sebagai mangsa.

Sebagai ibu bapa, tiap kali kita mahu memukul anak-anak cuba fikir terlebih dahulu, adakah kita memukul kerana mahu mendidik atau pukulan itu kerana mahu melepaskan perasaan marah yang bersarang di hati. Saya sendiri percaya, jika kita boleh mendidik dengan tutur kata ia sudah memadai. Kerana itu rumah kami tiada rotan. Anak-anak jarang sekali didedahkan dengan pukulan. Adakala pukulan yang berterusan akan menambah kedegilan. Begitu juga dengan leteran.

Bila berdepan dengan anak-anak, kita perlu faham anata bercakap-cakap dengan berleter. Segelintir ibu bapa suka memilih cara berleter dibanding teknik bercakap-cakap dengan anak-anak. kerana itu jangan pelik anak-anak memilih kawan-kawan mereka sebagai tempat mereka mengadu. Kenapa demikian? kerana ibubapa memilih unutk tidak mahu menjadi rakan baik kepada anak-anak, setia mendengar keluahan mereka.

Perlu juga kita ingat bahawa penderaan bukan sekadar bentuk fizikal, tetapi ia juga dalam bentuk penderaan mental. Penderaan ini pasti lebih dahsyat. kerana penderaan mental ini juga ramai yang teraniya. Sekali sekala, kita perlu muhsabah diri sendiri... kita mungkin secara tidak sengaja mendera perasaan dan emosi sendiri.. bagaimana boleh jadi demikian?..Mudah sahaja..kita mendera emosi dan perasaan kita bila kita tidak mengisi kekosongan dan kelompongan yang ada dalam diri dengan dekat kepadaNya.
Wallahuaalam

No comments:

Post a Comment