Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Saturday, February 1, 2014

Tasawwuf Harian ; Rumahtangga Bahagia

Tasawwuf Harian ; Rumahtangga Bahagia

Rasulullah bersabda"Orang yang terbaik dikalangan kamu adalah yang terbaik dengan ahli keluarganya. Aku adalah yang terbaik dengan keluargaku."

Nabi memberi contoh Rumahtangga yang mencari redha Allah. Rumahtangga yang disinari kasih sayang. Cara yang terbaik adalah dengan menyinarkannya dengan ibadat malam. Menjadi manusia yang bersyukur. Kesannya keluarga melakukan hal yang serupa.

Pernah Rasulullah mendatangi Ali dan Fatimah dan bertanya adakah kamu bangun malam? Lalu Fatimah menjawab malam masih panjang. Lalu Rasulullah berlalu sambil menepuk pahanya. Baginda berkata. " Sesungguhnya manusia ini suka berbantah"

Rasulullah sangat intim dengan isterinya. Baginda bergurau senda namun bila diseru azan maka Rasulullah berubah seolah olah kita tak kenal baginda. Itulah menurut riwayat Aishah.

Baginda mengajar isterinya contoh apa yang dilakukan Aishah. Baginda suka menginfaqkan dagingnya. Menurut baginda sedekah itu yang kekal tapi yang dimakan tidak kekal.

Rasulullah juga menjalankan kerja sendiri, menyantuni isteri dan cucunya. Sebaik baik penunggang adalah Hasan Husin dan orang yang memberi tunggang adalah aku Rasulullah.


Intipati Tasawwuf Harian
TV Hijrah


Sent from my iPhone

No comments:

Post a Comment