Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Saturday, October 4, 2014

Resepi Lombok Masakan Jawa

Resepi Lombok ( Masakan Jawa)

5 biji kentang
3 keping tauhu
10 biji petai di belah 2
30 gm soun (direndam)
5biji bawang merah
5 biji bawang putih
2 inci lebgkuas
200gm udang
sejemput bilis
cili besar 3-4 biji
gula, asam dan belacan secukup rasa dibancuh dengan 1/2 cawan air.
santan satu cawan

Cara-cara

Kentang dan tauhu Dipotong dadu
digoreng
Cili dipotong
Lengkuas diketuk
Bawang dihiris nipis2

Tumis bawang, bila sudah perang masukkan bilis dan udang. Bila sudah masak sedikit masukkan petai , santan, air asam jawa dan belacan. Biarkan menggelegak.
Sesudah itu masukkan cili,gula dan garam. Apabila menggelegak masukkan kentang dau tauhu yang sudah digoreng, taburkan soun setelah ditoskan airnya.
Gaul sehingga sebati. Apabila meresap kuahnya dan sebati adunan, ia sudah boleh dihidangkan.

Selamat mencuba.

No comments:

Post a Comment