Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Monday, September 10, 2012

Langkah ke Puncak Jaya

Terasa beribu tangga telah ku daki
Penat dan lelah sering berganti
Terdetik dihati mahu berhenti seketika
Melepas lelah mengesat keringat
Tertanya diminda
Apa masih jauh menuju puncak
Semangat yang berbaki cuma
Mampukah aku
Meneruskan langkah
Bolehkah menggapai awan
Menyentuh pelangi di puncak sana
Sungguh kesukaran dan cabaran
Mendaki tangga demi tangga
Tiada daya tiada upaya
Tanpa kudrat dari Dia
Ku mohon Ya Rabb
Kekuatan dan kesabaran
Ke garis penamat
Nun di puncak jaya
Ameen

Nukilan
Ummu Ieman Ihsan

Sent from my BlackBerry® wireless device via Celcom Mobile.

No comments:

Post a Comment