Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Monday, November 25, 2019

Wajarkah belajar untuk Anugerah Cemerlang

Wajarkah belajar untuk Anugerah Cemerlang

Kejayaan itu subjektif.
Jangan paksa anak-anak hingga mereka tertekan.
Belajar untuk ilmu bukan untuk A,jika dapat Alhamdulillah, gitu...

Saya dan Enche Suami sama pemikiran tentang hal ini.
Kami tak paksa anak belajar, apa yang kami buat hanya bagi kesedaran dan motivasi.
Bila baca kisah parents yang terlalu nak anak tip top semua benda, saya baca pun stres.
Alahai tak perlu kot kejayaan anak jadi tropi dan semua nak dikongsi. Anak orang lain pun mungkin hebat, tapi dia tak suka nak cerita sangat.

Pengalaman anak zaman sekolah
—————-*******————

Semasa anak di alam persekolahan, saya tak push mereka. Anak-anak boleh memilih dan bagi pandangan cara belajar yang bagaimana mereka mahu.
Tak wajib dapat nombor 1, tak bertanding dengan anak orang lain.
Apa yang penting bertanding dengan keupayaan dan pencapaian diri sendiri. Kejayaan orang lain sekadar ukuran.

Sebagai ibu kita lebih tahu tahap dan keupayaan anak. Kita tahu apa limitasi mereka.
Ada anak yang diuji dengan pelbagai cabaran kita latih mereka untuk kental emosi. Itu sangat penting agar dalam menuju dewasa mereka bukan hanya bijak akademik, tapi bijak emosi.

Isunya parents sekarang sibuk kejar dan mahu pastikan anak dapat keputusan cemerlang. Saya percaya semua mahu begitu. Tapi saya sendiri bagi keutamaan, akademik dan akhlak mesti seiring.

Enche Suami memang sangat tidak setuju jika sibuk paksa anak, katanya dia dulu pun biasa je, bukan best student. Sama la saya, pelajar tahap sederhana.

Apa yang penting anak-anak ada kesedaran. Motivasi kehidupan itu perlu sentiasa disuntik, ia bukan hanya dalam akademik, tapi juga kemahiran untuk bekal. Alhamdulillah, anak-anak sangat berdikari, biasakan diri bekerja jadi kuli dan dilatih hidup sederhana.

Bila di universiti dan bekerjaya keadaannya sangat berbeza. Ramai yang best student di sekolah tahap kecerdasan emosi sangat rendah berbanding yang result sedehana. Kebanyakan students yang biasa cemerlang mudah sangat stres bila tak dapat skor.


Sent from my iPhone

No comments:

Post a Comment