Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Thursday, January 14, 2016

Muhasabah Jiwa dan Minda


Bismillah,

Al Quran mukjizat terbesar buat insan. Membacanya sahaja walau sepatah perkataan sudah mendapat pahala, apalagi membaca sentiasa, menghayati dan mengikut segala sarananya pastinya lebih berganda ganjaran dari Allah.

Al Quran tidak semata-mata sebagai bahan bacaan, namun ia menjadi petunjuk kehidupan. Al Quran menjadi kompas saat diri hilang arah. Al Quran kompas diri agar insan tidak tersasar dari jalan kebenaran.

Al Quran bukan menjadi hiasan dinding, tidak juga menjadi peneman saat kita rasa perlu dan disisih saat tidak perlu. Hakikatnya Al Quran perlu dijadikan pegangan hidup, panduan setiap saat kehidupan, menjadi pemacu dan penunjuk arah yang tepat.

Sayangnya dikalangan kita, Al Quran sekadar disebut, menjadi label dan slogan. Ilmu yang ada tidak diperguna, bahkan ada yang lebih berani mempertikaikan isi kandungannya dan menidakkan suruhan yang termaktub.

Jika melayan Al Quran ibarat kain buruk, dibuang sayang disimpan tiada guna, malangnya hidup seorang insan. Hidup berkeluh kesah, hati tidak pernah berdamai, jiwa resah tiada bahagia. Puncanya kerana kita mengabaikan Al Quran.

Sibuk dengan kehidupan, sibuk dengan media sosial. tiada masa untuk membaca walau sepotong ayat. Oleh itu tidak pelik hati rungsing, jiwa kelam. Ruh ketandusan makanan rohani. Tiada santapan membuat ruh tidak berfungsi, lalu jiwa akan tidak pernah tenang. Apa yang ada seperti tidak bermakna.

Oleh itu kembali kepada ajaran. Belek Al Quran, fahami isi kandungan, merataplah dengan Allah. Adulah kepadanya. Moga dengan itu kita kembali mendapat rahmah dan barakahlah. Moga dengan membaca ayat-ayatnya hati akan kembali tenang, bahagia hakiki dapat diraih, redha Allah dapat dicapai. Hidup dapat memenuhi matlamat sebagai Hamba menuju alam abadi.

Wallahuaalam.

No comments:

Post a Comment