Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Friday, January 1, 2016

Tahun Baru 2016


Bismillah,

Alhamdulillah hari ni tanggal 1. Januari. 2016, kita masih dberi peluang oleh Allah Azzawajalla bernafas dan meneruskan kehidupan. 2015 ditinggalkan dengan penuh kenangan pahit dan manis. Bertambahnya setahun usia maka bertambah juga pengalaman hidup.

Bagaimana pula dengan pertambahan amalan? Apakah impian 2015 telah tercapai atau perlu dibawa ke 2016?

Apapun kedatangan 2016 pastinya menjanjikan pelbagai cabaran dan pengalaman. Minda perlu bersedia menerima apa jua yang bakal tiba. Ekonomi yang suram tidak mengapa, yang pasti jadikan rumahtangga sentiasa ceria dan bahagia.

Mengejar impian dan cita-cita 2016 pastikan ada sebahagiannya bagi kemantapan rohani untuk keluarga dan diri. Tahun yang bertambah bukan semata menambah harta, namun perlu menambah ilmu supaya kita dapat beramal dengan cara yang betul. Percambahan ilmu perlu dipergiat baik dengan cara berguru atau mengikuti kelas-kelas ilmu yang dijalankan.

Semoga tahun ini  dan tahun-tahun sebelumnya memberkan seribu manfaat buat kita semua, usia yang diberkati dan amal yang diterima, Amin.

No comments:

Post a Comment