Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Saturday, January 9, 2016

Menjaga Hak Jiran



Bismillah,

Menjaga hak jiran adalah satu kewajipan. Ia termaktub dalam maqasid syariah. Bila setiap jiran menjaga hak-hak jiran maka sudah pasti kejiranan tersebut akan seronok didiami, bahkan ia mendatangkan rahmat dan barakah.

Segelintir jiran walaupun tidak semua ada, ada perasaan hasad dengki. Bila ada sifat PHD maka akan timbul perkara yang tidak baik. Ada juga jiran yang pentingkan diri sendiri tanpa mempedulikan perasaan jiran-jiran lain. Sebagai contoh perking kereta sesuka hati, membuat bising dan pelabagai lagi. Ini boleh membawa kepada masam muka dan pergaduhan.
Perkara yang paling perlu dielakkan dalam hidup berjiran adalah saling mengadu domba. Jika dilihat senario sekarang ramai yang lebih suka membuat hal sendiri. Hingga tidak kenal dan tidak bertegur sapa dengan jiran. ini tidak digalakkan dalam Islam. Namun bila sudah kenal sesama sendiri, janganlah pula membuat fitnah, mengumpat, mencaci dan mencela jiran kita.

Hidup berjiran juga perlu ada batasnya, jangan kita terlalu mengambil kesempatan atas kebaikan jiran. Bila diberi kebaikan maka balaslah dengan kebaikan. Kita perhatikan bagaimana akhlak para sahabat Nabi Muhammad. Mereka sering meletakkan kepentingan orang lain lebih dari kepentingan diri sendiri. Maka di sinilah wujudnya kasih sayang sesama jiran. Ukhuwah akan menjadi utuh. Nabi bersabda bahawa sesiapa yang tidak mengasihi saudaranya maka ia tidak beriman. Maka jika kita tidak menjaga hak-hak jiran kita akan tergolong dalam kalangan orang yang tidak beriman.

Wallahuaalam.

No comments:

Post a Comment