Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Friday, January 29, 2016

Wasiat Sebelum Kematian


Bismillah,

Kematian adalah topik yang biasa diperbincangkan bagi yang sedar detik masa yang berganjak setiap saat menunjukkan detik kematian juga semakin hampir. Kebimbangan akan banyak lagi yang belum selesai membuatkan diri akan terasa takut dengan panggilan tersebut, walau hakikatnya mati itu sendiri adalah tempat istirehat bagi segala persoalan dan masalah di dunia ini.

Sahabat saya berkongsi tentang kisah bagaimana, anaknya yang berumur 18 tahun datang bertanyakan padanya satu soalan yang membuatkan dirnya terpaku. Kata si anak;

" Papa bagaimana jika papa mati nanti? Apa akan jadi dengan kami? Ramai papa kawan-kawan yang mati secara tiba-tiba"

Si ayah mengambil masa yang lama untuk menjawab; " Bila Papa mati nanti, di sini Papa sediakan apa sahaja keperluan yang perlu, dokumen penting dan segala apa yang berkenaan".

Perbualan antara anak dan ayah berlangsung dengan masing-masing faham bila tiba waktunya, si anak tahu apa yang perlu dilakukan. Anak tidak perlu cemas, kerana si ayah sudah memberi wasiat.

Hakikatnya tidak ramai yang bersedia dengan soalan ini. Bahkan tidak ramai anak-anak yang mengambil pusing persoalan kematian melainkan bila tiba masa. Waktu itu anak-anak sibuk mencari dokumen, sibuk memikirkan apa yang perlu dibuat, siapa yang perlu dipanggil dan lain-lain hal.

Namun bagi anak yang matang dan cepat belajar mereka mudah menerima bahkan adakala memberi peringatan kepada ibu bapa. Bagi ibu bapa, menulis wasiat juga perlu diamalkan agak tidak berlaku perbalahan dikemudian hari. Terutama jika berlalku perebutan harta dan sebagainya. Bagi anak-anak yang tahu matlamat kehidupan pastinya tidak akan timbul perkara sedemikian, namun mwmbuat wasiat itu adalah digalakkan.

Bahkan Rasulullah pernah bercerita tentang seorang sahabat yang bakal menjadi ahli syurga. Bila ada sahabat yang menyelidik bagaimana sahabat ini boleh masuk syurga sedang amalannya biasa-biasa sahaja. Namun satu perkara yang dibuat adalah membuat wasiat setiap kali sebelum pejam mata. Katanya tiduk tahu esok masih ada kesempatan lagi atau tidak hanya Allah yang tahu.

Penulis sendiri sentiasa mengingatkan anak-anak apa yang harus dilakukan bila tiba saatnya. Bahkan wasiat secara lisan juga sering dikongsikan dengan anak-anak. Dan yang paling pasti, sebolehnya penulis mahu anak sendiri yang menguruskan jenazah andai ditakdir Allah tiba masa mengadap yang Maha Esa.

Wallahuaalam.



No comments:

Post a Comment