Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Friday, January 3, 2014

Kembara Spain Portugal Morocco Siri 12-Pelabuhan A


Kembara Spain Portugal Morocco Siri 12-Pelabuhan Al Jaciera dan Tangiers

Melewati setiap daerah di antara dua benua ternyata pelbgai pemandangan menarik boleh dilihat. Luas laut terbentang menambah
kan rasa kagum pada ciptaan Allah. Dari jauh megah berdiri Jabal Musa di sebelah Morocco dan Jabal Tariq di sebelah Eropah. Ia bumi yang satu namun akhirnya terpisah.

Di sini tercipta pertemuan antara dua lautan. Ia bertemu namun tidak bersatu. Nikmat yang manakah boleh kit insan menafikan. Sungguh hebat ciptaan Allah. Ia kejadian yang menginsafkan dan menamvahkan keimanan buat diri bahawa swsungguhnya Allah maha berkuasa.

Perjalana pergi dan balik menaiki feri yang berbeza dan milik yang berbeza simudah pasti memberikan scenario dan pengalaman berbeza. Sewaktu pergi ke Morocco ferinya milik syarikat Sepanyol. Ia memang besar dan penuh kelengkapan, namun berbeza dengan feri dari Morocco kerana salah satu kelengkapan adalah adanya surau disediakan di dalam feri untuk bersolat.

Ia bukan itu sahaja malah budaya dan sikap antara orang Arab dan Sepanyol amat berbeza. Biarpun Kristian namun mereka menjaga adab, akhlak. Sewaktu menunggu feri untuk ke Morocco saya berkesempatan melihat orang Arab Islam yang berada dalam keadaan mabuk serta membuat bising hingga menarik perhatian ramai orang.

Saya juga sempat berbual dengan dua orang Islam Morocco dan juga Sepanyol yang aties. Ia satu peluang untuk berdakwah. Terasa masa amat singkat untuk berhujjah namun saya doakan agar Allah memberikan dia hidayah untuk menerima Islam. Wanita Spanish ini tidak minum Arak dan makan makanan halal namun belum mengakui konsep ketuhanan sepenuhnya. Moga satu masa beliau akan terbuka hati untuk menerima Islam.



Sent from my iPhone

No comments:

Post a Comment