Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Wednesday, January 29, 2014

30 minit Ustaz Don TV Hijrah

30 minit Ustaz Don TV Hijrah

"kamu hendak, Allah hendak, Allah mengikut kehendaknya, bukan apa yang engkau mahu."

Apa yang kita usahakan batijah berlainan, apa yg kita minta scenarionya berlainan.

Allah bagi akal
untuk laksana yang terbaik, hidup perlu berusaha, berhijrah untuk syiar.

Punca utama dlm kehidupan adalah usaha, jihad, merancang, syura, bina masyarakt madani. Sebagai orang Islam kita perlu ke depan. Ada orang konsep pasrah itu bersalahan dan bercampur dengan malas.

Allah telah menetapkan hukum asbab contoh asbab kejayaan adalah usaha. Nabi sentiasa berusaha sebagai contoh pada umatnya.

Konsep "kaunuhumuridan" adalah kehendak Allah berdasarkan kehendakNya. Nabi adalah qudwah yang baik dimana redha setelah berusaha.

Tawakkal setelah berusaha dimana perkara yang mustahil pada akal tidak mustahil pada kehendak Allah. Maka sifat Allah "kaunuhu muridan".
Allah berkehendak pada sesuatu mengikut apa yang Dia Mahu. Contoh apa yang berlaku kepada Nabi Ibrahim bila dicampak ke dalam api. Api yang panas bertukar sejuk atas kehendak Allah

Ada masa kita mahu sesuatu seperti rumah besar. Biasanya kita fikir sentiasa tak habis, kita cuba merangka dalam pemikiran kita. Allah mahu sentiasa tepat, tidak berubah. Kehendak Allah sejak awal sudah ada sejak azali. Bila Allah mengadakan maka itulah KehendakNya.

Bil Allah hendakkan sesuatu maka ia akan jadi, "kunfayaku". Kehendak Allah lengkap, mudah dan amat mudah. Kehendak Allah adalah sempurna bersandarkan kehendak Allah semata bukan kehendak manusia.









Sent from my iPhone

No comments:

Post a Comment