Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Friday, January 3, 2014

Kembara Spain Portugal Morocco


Kembara Spain Portugal Morocco
Siri 11 Al Hambra Nadi Granada

Seawal pagi kami telah berada di lereng tempat pertemuan dengan tourist guide. Bas yang mendaki ke Al Hambra juga mengunakan nama Al Hambra. Ia melalui jalan kecil dan celah celah kediaman penduduk Granada. Berdekatan dengan Sierra Nevada yang terhampar menambah megah Al Hambra berdiri.

Sayup di puncak kami memulakan tour menjejak saki baki tinggalan kerajaan Andalusia. Andalusia merupakan kerajaan Islam yang mendapat kuasa autonominya sendiri. Bila Tarid bin Ziyad berjaya menawan selat Gibraltar atau dipanggil Jabal Tariq maka satu persatu jajahan Sepanyol ditaklukinya di setiap pesisir pantai Sepanyol.

Melawat Al Hambra memang mengujakan. Hebatnya tamadun Islam satu waktu dulu. Jika kita mampu menjadi hebat sudah pasti kita menjadi lebih hebat sekarang jika kita mengamalkan cara hidup Islam.


Sent from my iPhone

No comments:

Post a Comment