Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Friday, January 3, 2014

Kembara Spain Portugal Morocco

Kembara Spain Portugal Morocco
Siri 13- Casablanca Destinasi Pelancong Asing

Namanya meniti di bibir ramai warga Eropah. Ia destinasi hiburan. Casablanca namanya sudah melambangkan wajahnya. Bahkan ramai orang Arab di sini cara hidupnya sudah kebaratan baik dari segi cara berpakaian dan juga cara hidup.

Sehari di sini sudah cukup memberikan gambaran warna warni hidup mereka. Esoknya kami melawat Marakesh. Ia pasar yang besar dan sibuk dengan aktiviti perdagangan termasuk wujudnya pertunjukan kesenian dan tradisi Arab Morocco. Bila bergambar kami perlu membayar wang. Bahkan pemberian tips menjadi seperti satu kewajipan.

Namun orang Arab ini terkenal dengan suka menipu. Pandai memutar belit dan mengambil kesempatan. Kami sendiri terkena dengan onar tourist guide kami Arab berbangsa Morocco. Dek kerana komisyen maka kami di bawa ke restoran yang tidak halal serta tidak dibenarkan membeli di Marakesh dengan alasan harganya mahal. Ia pengalaman pahit yang menjadi panduan buat kami.

Antara negara Islam dan Barat biar ada pertembungan adat dan budaya namun kita boleh melihat betapa sikap orang Islam sendiri yang menggagalkan ummat Islam. Di negara Islam kami perlu waspada dengan penyeluk saku, pemabuk serta keselamatan di banding negara Kristian. Ia membuat kita malu dengan sikap umat Islam kita. Lalu tidak pelik jika kita menjadi bangsa yang todak dihormati mundur dan tertindas oleh bangsa. Benarlah jauh perjalanan luas pemandangan.

Wallahuaalam.


Sent from my iPhone

No comments:

Post a Comment