Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Saturday, January 4, 2014

Kembara Spain Portugal Morocco

Kembara Spain Portugal Morocco
Siri 15 Sehari di Madrid

Hari ni seawal pagi setelah check in di hotel Principe Pio berada ditengah kota berhampiran dengan Plaza de Aspania. Kami menghabiskan masa satu hari melawat sekitar bandar Madrid. Menikmati hari terakhir di bumi Sepanyol yang indah dan bersejarah.

Ramainya orang Spanish berkunjung ke ibu kota untuk bercuti membeli belah dan menyambut tahun baru. Ada pelbagai gelagat boleh dilihat, mereka rata rata datang bersama ahli keluarga untuk berhibur.

Rata rata musium serta pelbagai paneran sesak dengan pengunjung. Mereka beratur begitu panjang. Hebatnya orang Eropah mereka sangat menghargai ilmu dan prngetahuan.

Namun sewaktu rancak gerai gerai di buka terdapat warga China dan Bangladesh menjual barangan sambutan tahun baru. Mereka sungguh gigih mencari rezeki. Kami bertemu warga Bangladesh yang bekerja kedai makan di Portugal, dalam perjalanan pulang jug bertemu warga Bangladesh yang telah 15 tahun merantau di Malaysia dan akhirnya mendapat kerakyatan Portugal setelah 5 tahun bekerja disana.

Di Madrid juga terdapat kedai warga China, Morocco, Pakistan yang membuka premis perniagaan di tengah tengah kota Madrid. Mereka memang hebat berniaga dan mencari peluang walau di mana berada. Ternyata orang Asia mendapat tempat di Eropah biarpin terpaksa bersaing dengan bangsa Eropah yang tidak semua positif dan masih ada yang mengamalkan diskriminasi.

Esoknya seawal pagi kami bertolak ke airport meninggaljan seribu kenangan indah selama dua minggu menjelajah Sepanyol, Portugal dan Morocco.

Wallahuaalam


Sent from my iPhone

No comments:

Post a Comment