Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Thursday, December 17, 2015

Uniform baru vs Semangat baru



Bismillah,

Jom ke sekolah sudah bermula. Ibu bapa pastinya akan sibuk menyediakan keperluan anak-anak untuk kembali ke sekolah. Ibu bapa juga akan terpaksa memastikan duit ringgit mencukupi bagi menyediakan keperluan ini. Dalam keadaan ekonomi yang gawat sudah pasti menambah beban. Barangan yang dulu lebih murah akan meningkat harganya. Namun sebagai pengguna barangan keperluan ia tiada pilihan.

Bagi menyediakan keperluan sekolah anak-anak, ibu bapa perlu bijak memastikan apa yang penting dan apa yang tidak penting. Mungkin ada yang masih boleh diguna pakai maka ia tidak perlu dibeli dahulu. Sebagai contoh jika uniform lama masih boleh dipakai, maka ia tidak perlu dibeli baru.

Penulis masih
ingat kenangan waktu persekolahan di mana hampir setiap tahun dari sekolah rendah dan sekolah menengah, baju baru tidak berganti kerana penulis mempunyai 5 orang kakak, dua darinya jarak usia kami tidak jauh beza. Maka selagi ia tidak koyak dna masih boleh dipakai maka selagi itu tiada baju baru. Itulah keindahan menjadi anak bongsu dari keluarga biasa seperti kami. Biarpun begitu, penulis tidak terasa sedih tanpa baju baru atau kasut baru.

Mungkin keadaan agak berbeza sekarang ini, anak-anak pastinya mahukan baju, beg sekolah dan sebagainya berganti baru. Bahkan baju baru dilihat sebagai motivasi untuk ke sekolah. Hakikatnya mungkin tidak semua begitu. Jika di pedalaman ramai pelajar susah mampu berjaya kerana motivasi bukan baju sekolah baru, tetapi motivasi belajar adalah kerana mahu berjaya dan melepaskan diri dari kepompong kesusahan.

Oleh itu dalam keadaan gawat begini, ia masa untuk melatih dan mengajar anak-anak berjimat dan menerima apa seadanya. Apa yang penting bukan baju baru tetapi SEMANGAT BARU!

WALLAHUAALAM.

No comments:

Post a Comment