Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Thursday, October 11, 2012

Mengisi kelompongan Mencari Ketenangan


Apabila seseorang mengatakan rasanya hatinya dengan persoalan kenapa dia merasa jiwanya kosong dan lompong padahal dia sudah miliki segala. Pertanyaan ini mengingatkan saya pada satu posting rakan FB yang mana katanya.. 

 " Rasanya jika tanya pada diri sendiri:Apa lagi yang kita tak cukup atas dunia ni? Kerja dah ada. Isteri tempat lepas     kesunyian & peneman hidup dah ada. Anak2 tempat kita bermain2 & penyambung generasi dah ada. Rumah tempat berteduh dah ada. Kenderaan untuk ke sana ke mari pun dah ada. Makan,minum pakai pun semuanya cukup. Semuanya Allah dah bagi pada kita. Cuma yang tak pasti cukup ialah adakah kita dah syukuri nikmat nikmat Allah ini? "

Pernyataan dari sahabat saya ini mungkin jawapan kepada persoalan di atas tadi. apappun lompong atau kekosongan yang ada kerana rohani kita menuntut diberi makanan. Ini dikatakan makanan rohani, biarkan individu tersebut mengatakan sudah cukup solat, tetapi jawapan saya mungkin solat kita itu tidak cukup kyusuk, atau mungkin jua solat kita itu tidak mendekatkan kita kepada Allah kerana kita mungkn solat dalam keadaan tergesa-gesa.
Realitinya kokosongan inilah yang adakala membawa seseorang itu membunuh diri walhal semua sudah dimiliknya. Ini berlaku kepada ramai insan-insan terkenal. Mereka kaya raya, dikagumi dan dijadikan ikon oleh peminat, orang lain melihat mereka begitu gah dipersada, tetapi diri mereka sendiri kekosongan, mereka tercari-cari erti ketenangan. maka ada yang memilih unutk mengambil dadah, minum arak ,berhibur sepanjang masa namun ketenangan jiwa itu tidak kunjung tiba. Akhirnya mereka lemas dengan kehidupan sendiri, pencarian itu tidak dijumpai apa sebenarnya. Jika kita telah merasakan cukup segala yang ada maka itu masanya untuk meberi manfaat kepada apa yang kita miliki dengan berkongsi.. lihat orang sekeliling kita yang masih memerlukan. Walau tiada siapa di sisi, namun kita tidak rasa sunyi kerana tahu ada Dia di sisi. walau tidak memilik tetapi hati tidak gundah kerana tahu erti memiliki adalahdengan memberi... 

Ibarat pintu yang besar itu kuncinya kecil sahaja... Kunci itu adalah kembali kepada Allah, dekatkan diri kepadanya, mohonlah rahmat dan barakah dariNya.. agar kita sentiasa hampir kepada. pasti lompong di hati bakal terisi.
Wallahualam

No comments:

Post a Comment