Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Wednesday, March 22, 2017

Kitabullah

"Janganlah membelek Kitabullah hanya untuk mengajar dan hanya mengajar semata-mata. 


Jangan membelek Kitabullah hanya untuk mencari hukum dan hanya mencari hukum.


Beleklah kitabullah untuk mencari HIDAYAH untuk dirimu sendiri. 


Seseorang boleh mengetahui makna sesuatu ayat dari pelbagai kitab tafsir, namun seseorang itu belum tentu mendapat hidayah."


Terima kasih Syekh Dr Muhammad al-Rabi'ah atas tazkirah yang terlalu bermakna pada diriku ini. 


"Seseorang yang mahu melakukan tadabbur mestilah sedaya upaya melakukan tilawah dengan baik terlebih dahulu, membaiki cara bacaannya agar selari dengan bacaan baginda Rasul. 


Selepas TILAWAH, seseorang itu mestilah membelek TAFSIRAN ayat kerana tadabbur tidak akan berlaku tanpa bersandarkan pada tinggalan ilmu dari generasi yang dihadapkan wahyu itu sendiri iaitu Rasulullah, para Sahabah dan mereka yang mempelajari dari para Sahabah. 


Selepas tilawah barulah TADABBUR. Namun selepas tadabbur, apakah ada lagi hak al-Quran ke atas diri kita ?


Ya, TAZKIYAH. Berapa banyak kalimah tazkiyah di dalam al-Quran yang membuktikan bahawa itulah perjuangan utama baginda Rasulullah. 


Berapa ramai yang mampu melakukan tadabbur namun dia tidak menjadi "ahli" kepada apa yang ditemui dan dikaji makna-maknanya. Dia tidak beramal dengan apa yang difahaminya. Maka apa yang ditemuinya menjadilah ia untuk akalnya namun tidak pada hatinya.


HIDAYAH al-Quran hanya untuk mereka yang berjaya mencapai kedudukan TAZKIYAH."


Ya Allah, golongkan kami dari golongan yang mampu TILAWAH, TAFSIR, TADABBUR dan TAZKIYAH hati kami dengan al-Quran.


Petukan perkongsian dari Ust Syaari Rahman.



Sent from my iPhone

No comments:

Post a Comment