Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Tuesday, July 11, 2017

Peristiwa di bulan Syawal

Peristiwa di Bulan Syawal


  1. Nabi Muhammad berkahwin dengan Aishah bulan Syawal. Bulan (Petikan dari buku Peperangan Rasulullah oleh Ridwan Mohd Noor)


  1. Ghazwah Bani Salim 2 Hijrah berlaku selepas 7 hari perang Badar.


  1. Ghazwah Uhud 11 Syawal 3 Hijrah.-perang yang berlaku disebabkan Ikrimah mahu membalas dendam terhadap kematian Abu Jahal. Ikrimah tidak beriman tetapi akhirnya mendapat hidayah Allah.


  1. Ghazwah Bani Nadir 5 Hijrah-Dipimpin oleh Ali b Abi Talib. Perang ini adalah hukuman terhadap Yahudi kerana membuat pakatan membunuh Rasulullah.


  1. Ghazwah Ahzab. Kemenangan ini ada diterjemahkan dalam takbir raya.Perang ini berlaku dalam musin sejuk dan makanan tidak mencukupi,hingga Rasulullah ikat batu pada perut.(Bayangkan suasana Syawal kita sekarang di Malaysia)


  1. Ghazwah Hunain.Tentera Islam seramai 12 Ribu orang, tentera musuh hanya 20 Ribu. Perang ini kalah kerana serangan hendap. Ramai yang lari. Allah ada berfirman dalam Al Quran. Kemenangan bukan kerana jumlah.





Sent from my iPhone

No comments:

Post a Comment