Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Sunday, August 13, 2017

Kidal


HARI KIDAL SEDUNIA

Semalam bila anak buah tag saya hari kidal sedunia baru saya tahu. Saya dan Ain Syafia Qutreenie antara yang dilahirkan kidal.

Pengalaman jadi insan yang kidal ni dulu-dulu menyebabkan saya dari kecik asyik kena tegur. Makan dan segalanya mesti tangan kanan supaya ikut sunnah.

Masa di sekolah dan belajar lebih banyak tentang agama, saya mula tanamkan azam untuk sepenuhnya menggunakan tangan kanan termasuk menulis.

Dalam banyak hal kita berjaya programkan minda, tapi ada ketika gagal juga. Ia berlaku di bawah separa sedar, walaupun kata orang alah bisa tegal biasa.

Bila dah ada anak, saya terapkan benda yang sama. Paksa anak-anak yang ala ala nak ikut kidal seperti saya agar sepenuhnya menggunakan tangan kanan.

Selalu dulu-dulu saya fikir, beruntung orang yang bukan kidal, otomatik bila makan dan minum mereka dapat pahala kerana ikut sunnah.

Namun ada yang malang, rata-rata ramai yang saya lihat walaupun bukan kidal tapi masih lagi minum menggunakan tangan kiri, bila menyuap makanan biarpun menggunakan sudu masih juga menggunakan tangan kiri.

Itulah hakikat hidup, kesedaram amat penting dalam apa jua. Saya tak salahkan mereka, mungkin penghayatan untuk mengikut sunnah itu tiada walaupun sentiasa kita dengar makan minum menggunakan tangan kiri itu amalan syaitan.

Kidal atau tidak, mari sama-sama kita hidupkam sunnah. Bagi yang kidal pasti ada banyak cabaran (hanya yang kidal lebih tahu).

Percayalah setiap azam dan kejayaan bagi menghayati dan menghidupkan sunnah pasti ada ganjaran di sisi Allah. Amiin.

Nota: Anda kidal? Boleh kongsi pengalaman😎😊

#jurnalUmmuAin
#travelogempayarjiwa
#harikidalsedunia


Sent from my iPhone

No comments:

Post a Comment