Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Thursday, November 9, 2017

Allah tempat mengadu saat susah dan senang

Benar. Allah sebaik-baik tempat mengadu.
KepadaNya kita meminta.
KepadaNya kita kembali.
Saya kongsikan catatan seorang guru tanpa edit.
Hari ketiga mengawas SPM 2017.
Paper sejarah kertas 2
Masa: 10.00 pg hingga 12.30 pm
Setelah 20 minit masa berlalu seorang calon lelaki bersongkok air muka bersih, tiba-tiba mengangkat tangan meminta kebenaran ke tandas, saya benarkann sambil mengiringi beliau sebelum tu dah perasan yang beliau macam tak keruan.

Kedengaran bunyi air daripada dalam tandas, calon tadi keluar dan saya lihat wajah dan tangannya basah sambil tangannya memegang stokin & kasutnya.
"Izinkan saya solat sekejap ye cikgu saya blank." ujarnya meminta kebenaran.
Belum pun sempat saya berkata apa-apa seraya tergamam, calon itu sudah pun mengangkat takbiratulihram.
Terkedu saya sambil memerhatikan beliau solat. Solat tanpa sejadah tetapi sujud degan dahi menyentuh lantai simen yang amat naif itu. Allahu Akbar.
Tiba sujud di rakaat terakhir, agak lama beliau sebegitu.
Selepas memberi salam, beliau mula menangis tersedu2 seraya berkata.
"Cikgu... saya blank... tiba-tiba saya rasa otak saya kosong... Trial haritu saya dapat sejarah A+..."
Tetiba rasa keibuan saya hadir dan tanpa sedar turut sama-sama menangis sambil saya menggosok belakangnya dan memintanya beristighfar & membaca Al Fatihah.😣😣😣
"In shaa Allah... Allah bantu awak... buat yang terbaik yea" ujar saya.

Dia angguk dan bangun menuju ke dewan semula. Allahuakbar.
Semoga Allah permudahkan urusanmu duhai anak muda... perjalanan mu masih jauh. Semoga terus istiqamah mengharapkan Allah sebagai penolong dikala kebuntuan. 
Pengajaran yang saya dapat daripada beliau.
ALLAH jua lah sebaik-baik penolong. Kita terlalu kerdil maka bersujudlah, minta lah pada Allah.
Terima kasih kerana pengalaman yang cukup bermakna ini duhai anak muda.
Saya share kerana saya rasa tidak ramai anak muda sekarang seperti beliau.
Catatan Wahida Mustaffa

No comments:

Post a Comment