Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Tuesday, November 28, 2017

Kecerdasan Emosi

Kecerdasan Emosi
Dua hari di program Leadership Emotional Intelligence banyak saya menambah ilmu baru. Penceramah sering memetik nama saya kerana katanya sebagai pensyarah dan practicioner saya lebih pakar. Pada saya tidak begitu. 
Siapa pun yang kita pelajari, kita perlu lihat pada kelebihan mereka. jauh sekali mencari kekurangan. Itulah sikap bila kita berguru. Mencari barakah bila menjad talibul ilmi.
Emotional Intelligence atau kecerdasan emosi sangat penting bagi semua. Lebih lagi pada ahli bisnes.
Sebagai ahli bisnes kita akan berdepan pelbagai cabaran. Banyak percubaan demi percubaan kita lakukan. Mencari formula yang betul. Ada yang berjaya ada yang gagal. Cuba lagi tanpa serik.
Ada masa hampir tersungkur, ada masa kita jatuh luka berdarah. Tapi kita tetap bangkit. Usah cerita modal yang lebur dalam perjalanan itu. Usah cerita tentng airmata yang gugur. Orang sekeliling melihat kita berjaya, tapi mereka tidak tahu apa yang kita pernah alami.
Oleh itu penting, setiap kita ada kepintaran dan kecerdasan emosi. Agar kita tidak cepat melatah. Agar kita bijak membawa diri. Pandai atur strategi. 
Berniaga bukan medan mengumpul musuh. Berniaga perlu jadi platform mengenali kelemahan diri, mengilap potensi diri dan membina identiti diri, selaras dengan syariat.
Berniaga bukan untuk mengejar nama, pangkat, harta kekayaan, tetapi ada agenda yang lebih besar dari itu. Apa dia? Tanyalah diri. Apa aku mahu di kehidupan ini.
Nota: 
Berapa banyak modal duit, tenaga, masa dan idea serta banyak lagi yang terbuang bila ada bisnes yang gagal. Tapi kita diam sahaja. Mengadu hanya pada Dia. Tidak sekali meratap menjaja cerita di mukabuku. Kita perlu yakin Allah ada bersama kita. Jika benar niat dan cara, pasti Allah akan menggantikan yang lebih baik. 

Muhasabah sahaja tidak cukup, ia perlukan lebih dari itu. TAZKIYATUN NAFS.

No comments:

Post a Comment