Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Sunday, February 21, 2016

Resepi Kuah Laksam

Bismillah,

Sudah begitu lama teringin makan laksa kuah Kelantan. Kebiasaannya hanya menempah dari penjual yang biasa mengambil tempahan laksam. Namun untuk makan laksa original seperti tanah tumpah darah ku pasti tidak akan dapat diperoleh. Awal minggu baru ni kebetulan ziarah bonda yang tidak sihat di kampung berpeluang ke pasar Pasir Putih.

Tiba-tiba terjumpa dengan peniaga yang menjual laksa dan laksam. Apalagi terfikir dalam kepala, elok juga beli lebih sikit nanti boleh jamu anak beranak yang ada di KL. Boleh juga jamu orang surau  depan rumah.

Tiada rezeki, jika ikut perancangan mahu menempah kuah dengan peniaga sedia ada. Tetapi ada sahaja masyaqahnya. Maka laksa dan laksam tersadai dalam peti ais. Dalam keadaan kesibukan tidak dapat untuk menempah kuah apalagi menyediakannya. Terfikir, sayang pula dengan laksa dan laksam berkilo-kilo, mulut pula terliur mahu makan laksa kuah lemak versi Kelantan.

Pagi ini tanpa berlengah terus ke kedai Acheh membeli barangan untuk kuah laksa. Ikan sardin, santan pekat segar, bawang merah , bawang putih, lada hitam adalah bahan-bahan yang diperlukan.
Bagi 3 kg laksam dan 3kg laksa kuah yang banyak lebih sedap. Memandangkan sudah bertahun tidak membuat kuah laksa saya hanya menggunakan resepi agak-agak sahaja.

2 kg santan pekat
1 1/2kg ikan tamban
1 sudu besar lada hitam yang dikisar halus
8 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
garam secukup rasa
secubit belacan
5 kepig asam gelugur

Ikan direbus dan dikisar hingga hancur. Semua bahan ini dimasukkan ke dalam periuk, dimasak hingga mengelegak. Masukkan sedikit garam dan gula secukup rasa. Bila sudah mengelegak maka sudah bersedia untuk dihidangkan.

Bagi ulam-ulaman boleh gunakan timun, kacang, taugeh dan daun kesum. Selain kuah lemak ada sedikit ikan yang lebih saya juga membuat kuah laksa penang. Ia permintaan anak yang gemar kuah penang berbanding kuah lemak.

Alhamdulillah dapat juga merasa laksa lemak air tangan sendiri. Pemmbaca boleh mencuba jika tidak pernah makan kuah laksa lemak ala-ala Kelantan. Pasti nak lagi.

Wallahuaalam.

No comments:

Post a Comment