Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Monday, February 29, 2016

Membina Skrip Jualan.

Membina Skrip Jualan.

Antara persoalan yang dihadapi oleh penjual baik secara online atau offline adalah prospek tidak memberikan respon yang positif apabila dimaklumkan harga produk atau servis yang ditawarkan.

Dilemma biasanya apabila mendapat nombor telefon prospek yang berminat untuk tahu tentang produk namun mereka tidak memberi respon bila mengetahui harga.

Bagaimana mengatasi masalah ini?

Realitinya semua penjual sentiasa berdepan cabaran yang sama.

Ada pelbagai faktor yang membuatkan prospek masih belum bersedia untuk memberi respon atau membuat keputusan untuk membeli produk serta menerima tawaran.

Ada dua faktor utama.

+ Kepercayaan belum wujud antara penjual dan pelanggan.

+ Nilai tawaran dalam pertimbangan pelanggan.

Solusi terbaik, apabila mendapat peluang untuk berkomunikasi dengan prospek yang belum dikenali kita jangan cepat atau terlalu excited untuk berkongsi tentang produk.

Langkah pertama yang perlu diambil adalah membina kepercayaan pelanggan secara berperingkat.

Ini boleh dilakukan dengan bertanyakan soalan-soalan yang tidak memberikan rasa selesa kepada pelanggan.

Soalan-soalan tersebut hanya memerlukan komitmen kecil dari prospek. Soalan-soalan perlulah sesuai untuk membina rapport bersama prospek. (Ingatan pada semua agar elakkan soalan yang menyentuh peribadi pelanggan)

Contoh skrip;

"Adakah berminat untuk tahu tentang Kopi Cap X ini? Saya amat berbesar hati mahu berkongsi manfaatnya pada puan. Tetapi sebelum itu saya perlu pastikan adakah puan sesuai atau tidak mengunakan produk ini.

Adakah puan memang ada masalah Y atau masalah lain yang berkaitan dengan masalah Y?

Jika puan boleh memperuntukkan masa bagi menjawab soalan ini, maka saya berbesar hati untuk membantu."

Skrip di atas adalah kaedah berbual bersama prospek untuk memberikan tarikan kepada mereka sekaligus dapat membantu membina nilai dan kepercayaan prospek antara penjual dan prospek..

Peluang untuk berkomunikasi dengan prospek adalah peluang keemasan. Oleh itu penjual perlu memastikan ia tidak disia-siakan dengan sikap penjual yang tidak sabar mahu memastikan produk tersebut laku.

Memahami kehendak pelanggan serta menyelesaikan masalah mereka adalah keutamaan. Pastikan kita berbual untuk memahami pelanggan dan bukannnya berbual mahu mengambil kesempatan.

Bila pelanggan telah tertarik, kepercayaan terbina dan nilai diperoleh, mereka mungkin bukan membeli sekali, bahkan berkali-kali.

#akademijualan
#skripjualan


No comments:

Post a Comment