Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Sunday, September 3, 2017

Mengurus Masa



Matriks Masa, Alat Produktiviti

Berhenti sejenak - Jelaskan - Tentukan Kaedah


Matriks Masa ialah satu bentuk alat produktiviti yang membahagikan masa anda kepada 4 Kuadran; Setiap kuadran mewakili masa untuk setiap jenis tugasan anda.

.


Q1 merangkumi tugasan yang PENTING DAN SEGERA. Contohnya, menguruskan perkara-perkara kecemasan atau tugasan yang diterima pada saat-saat akhir.

.


Q2 adalah masa yang digunakan untuk tugasan yang PENTING TETAPI TIDAK SEGERA. Contohnya, menulis laporan strategi yang penting tetapi hanya perlu dihantar pada minggu hadapan.

.


Q3 ialah masa untuk tugasan yang TIDAK PENTING TETAPI SEGERA. Contohnya berterusan memeriksa email.

.


Q4 pula ialah masa yang dibazirkan untuk PERKARA YANG TIDAK BERFAEDAH, contohnya bermain telefon bimbit atau membuka Facebook.    

.


Untuk menjadi produktif, anda seharusnya menggunakan masa yang banyak untuk Q2, iaitu fokus kepada tugasan yang PENTING TETAPI TIDAK SEGERA. Walaupun melakukan tugasan SEGERA seperti dalam kuadran Q1 dan Q3 membuatkan anda berasa produktif, tetapi itu sebenarnya bukanlah produktif.

.


Ini kerana seringkali kita tersilap dengan menyangka setiap tugasan yang SEGERA itu PENTING, dan dengan itu menghasil tugasan kurang berkualiti. (Contohnya, apabila menulis email dengan cepat dan kurang berhati-hati, barangkali akan ada kesilapan ejaan).

.


Sebaliknya yang berlaku untuk Q2. Kita boleh menyelesaikan tugasan Q2 dengan baik kerana kita boleh fokus dan berfikir dengan tenang, bukannya hanya bertindak melulu terhadap apa saja yang datang.

.


Untuk kekal di kuadran Q2, gunakan kaedah 'Berhenti sejenak-Jelaskan-Tentukan Kaedah'  untuk menentukan secara rasional sama ada sesuatu tugasan itu PENTING. 

.


Sebagai contoh, sebelum membuka email yang baru, berhenti sejenak dan fikirkan:

 - Siapakah yang menghantar email?

 - Apakah subjek email?

 - Adakah perlu tindakan segera?

.


Jika jawapan kepada soalan terakhir adalah "Tidak", maka alihkan fokus anda kepada tugasan yang lain.




Sent from my iPhone

No comments:

Post a Comment