Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Sunday, September 3, 2017

Tip Menjayakan Bisnes

PUSH TO THE LIMIT

.

Salah satu tugas kita sebagai pendiri bisnes adalah mengenalpasti titik-titik ini dalam bisnes kita :

.

1. Titik Kritikal.

2. Titik Breakeven.

3. Titik Maksima.

4. Titik Optima.

.

Syarikat kita ini umpama sebuah kenderaan. Kita perlu uji keupayaan kenderaan kita. Berapa ramai boleh masuk dalam kenderaan kita itu jika ianya perlu sampai ke destinasi dengan satu kelajuan yang stabil? Tanpa ujian, kita tidak akan tahu kemampuannya.

.

Pada ujian tersebut, sudah tentu akan ada penumpang yang tidak berani, tidak kuat, atau tak tahan dengan tahap kelajuan yang dibawa pemandu. Jangan berlaku zalim pada penumpang itu, turunkan dia, kekalkan yang sanggup sahaja. 

.

Pada ujian tersebut, akan ada gegaran pada bahagian tayar, gegaran stereng dan beberapa petanda lain. Pemandu atau CEO mesti peka dengan petanda ini. Maka dapatlah kita tahu keupayaan sistem-sistem SOP dalam syarikat kita.

.

Ujian ini penting untuk kita lihat respon kesemua bahagian-bahagian penting dalam kenderaan yang sedang memecut laju. Pemandu mesti tahu memecut laju hingga ke tahap semaksima yang boleh dan TAHU bila nak kurangkan kelajuan sehingga ketemu TITIK OPTIMA.

.

Untuk syarikat BLINK BOOK saya sudah tahu angka bagi setiap titik. Untuk syarikat BLINK TRADING, saya telah tahu titik breakeven dan titik kritikal. Sekarang ini sedang mengenalpasti titik Maksima. Setelah itu barulah saya akan tahu titik OPTIMA. 

.

Titik OPTIMA inilah yang kita cari dalam bisnes kita. Ia adalah titik di mana kos operasi bisnes kita yang paling minima boleh menghasilkan pendapatan yang paling maksima.


Kredit pada penulis Tn Syaizul 

No comments:

Post a Comment