Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Monday, October 23, 2017

My Journey to PhD

My Journey to PhD

Muhasabah Saat Di Uji
Kejayaan tidak hadir dengan sendiri.
Ia perlu digembeling dengan usaha yang berterusan.

Berapa kali jatuh tidak penting. Apa yang lebih penting adalah bagaimana kita bangkit dan belajar dari kegagalan.

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

Repeat Paper

Sepanjang bergelar pelajar, seingat saya tidak pernah fail dalam peperiksaan.. Pembelajaran di sekolah dan universiti walau banyak liku dan cabaran, Allah berikan yang terbaik buat saya.

Saya kurang membaca pun masih boleh score. Ia bukan sebab saya bijak atau genius, tapi ia lebih kepada rezeki dari Allah.
Sewaktu PhD saya terpaksa repeat satu paper, ia kecuaian sendiri. Tersentap seketika. Allah bagi kesedaran, sakitnya terasa.

Ma sya Alkah, tabaraallah.
Disebalik kegagalan, saya bersyukur.
Ia satu keinsafan.
Sungguh baru saya sedari, ada ketika kita 'take for granted'..

Pengalaman ini amat bermakna bagi saya agar lebih merasai perasaan insan sekeliling. Menambah rasa 'emphaty'.

Ia perjalanan rohani, membersih jiwa, menambahkan rasa syukur🌹
#spritualjourney

Nota:
Buat para pelajar saya, teruskanlah berusaha, jangan berhenti ditengah jalan..


Sent from my iPhone

No comments:

Post a Comment