Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Tuesday, November 12, 2013

Berlumba bukan bersaing


Bismillah,

Seringkali kita disogokkan dengan perkataan bersaing. Bersaing dalam semua hal adalah perkara yang diajar sejak dibangku sekolah. Kerana itu sesiapa yang berjaya bersaing maka mereka akan memperoleh anugerah dan dikira sebagai cemerlang dan terbaik.

Apapula masuk berlumba? Berlumba maksudnya berada di trek atau jalan sendiri tetapi mahu berjaya bersama-sama. Kita berlumba dengan diri sendiri dan bukan orang lain. Ber;umba dengan diri sendiri maka dirilah yang perlu bekerja menyusun strategi bagi berjaya. Berlumba menuntut perkongsian kebaikan dengan orang lain.

Ramai yang menyebut mahu bersaing secara sihat tapi sebaliknya berlaku. Contoh jiran yan bersaing mencantikkan rumah hingga menidakkan hak jiran dan timbul riak, pelajar bersaing hingga tidak mahu berkongsi ilmu, perniaga bersaing hingga sanggup membomoh pesaingnya. Banyak lagi persaingan yang terjadi seringkali tidak memberi impak positif.

Kerana itu slogan yang dibawa Islam lebih mementingkan kerjasama dan perkongsian. Ini lebih baik kerana manfaat itu dapat disebarkan dan dinikmati oleh semua.

Wallahuaalam.

No comments:

Post a Comment