Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Monday, November 18, 2013

Pelamin Cinta




Bismillah,
Alhamdulillah masih lagi dalam proses menyiapkan buku terbaru yang bertemakan rumahtangga. Salah satu isu yang mahu dibangkitkan adalah usia atau jangkahayat rumahtangga. Perhatikan dewasa ini bagaimana rapuhnya hubungan rumahtangga, usia perkahwinan tidak dapat bertahan lama. Bahkan ada segelintir yang sudah menempuh usia yang lama dalam perkahwinan namun ia ibarat telur dihujung tanduk, menunggu masa berakhirnya titik perhubungan.

Faktor pelbagai banyak menyumbang kepada permasalahan ini. antaranya:

  1. Pasangan tidak saling memahami bahkan kemesraan semakin menjauh.
  2. Asas dan tujuan perkahwinan tidak jelas
  3. Komunikasi yang tidak wujud antara pasangan
  4. Hilangnya perasaan kasih sayang
  5. Kesetiaan yang tiada
  6. Tiada keserasian 
  7. Toleransi yang rapuh
  8.  Material diutamakan
  9. Tiada didikan dan kesedaran beragama
  10. Pentingkan diri sendiri dan tidak bertanggungjawab






No comments:

Post a Comment