Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Monday, November 18, 2013

Pendidik sebagai Role Model


Bismillah,

Alhamdulillah, Ahad yang lepas berjaya melangsaian tugas berkongsi tentang tajuk Cabaran Felo dalam mengharung cabaran dan menjadi role model kepada pelajar bagi Felo Universiti Islam Antarabangsa. Biarpun masa yang agak padat namun Allah memberikan runag untuk ia dapat direalisasikan. Antara isi yang boleh saya kongsikan di sini adalah peranan individu yang menggalas tugas iaitu 5 M iaitu Muddaris, Muaddib, Muaalim, Murrabi dan Murshid.

Menjadi role model kepada pelajar maka setiap diri perlu mengaplikasikn semua ini. Ia pastinya tidak mudah, namun dengan komitmen ia pasti dapat direalisasikan. Dengan cabaran hari ini ia amat mencabar kerana situasinya tidak sama namun felo perlu kreatif dan ada daya saing dalam menjalankan tanggungjawab.

Sebagai role model maka setiap felo perlu mempunyai beberapa kriteria:

  1. Profesionalisme
  2. Akauntabiliti
  3. Imej Diri
  4. Akhlak/Tingkah laku
  5. Emosi>Spirtualiti
  6. Ilmu pengetahuan

No comments:

Post a Comment