Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Saturday, February 1, 2014

Dosa bukan penyebab putus asa

Dosa bukan penyebab putus asa

Bila berbuat maksiat ada yang selesa dengan keadaannya. Mereka ini berada dalam keadaan yang rugi. Jangan melazimi diri dengan keadaan ini. Jangan berputus asa untuk bertaubat dan membuang segal sifat mazmumah.

Boleh jadi maksiat yang membuat diri rasa hina dan berserah kpd tuhan lebih baik dari berbuat baik dan membawa kepada takbur. Maka jangan berputus asa saat berada dalam nista kemaksiatan.

Bila bertaubat maka anggaplah ia perbuatan terakhir buat kita. Hadis mengajar salah seorang sahabat, sabda Rasulullah "bertaqwa kepada Allah dimana kami berada, iringi kebaikan dimana berada agar di ampun dan berakhlak dengan akhlak yang baik."

Dosa akan mewariskan dosa dosa yang lain. Maksiat akan melahirkan maksiat yang lain. Contoh dalam
Al quran diingatkan agar kita menjauhi zina. Bila kita mendekati zina ia membawa kepada kemungkaran yang lain seperti apa berlaku sekarang ini. Pembuangan bayi, pengguguran, pembunuhan dan sebagainya. Maka disini maksiat bertambah tambah.

Ketaatan akan melahirkan ketaatan. Apabila terpedaya untuk melalukan maksiat kerana mengikut nafsu baik kerana terpengaruh dengan persekitaran, didikan tidak baik dan sebagainya. Maka untuk mencari solusi maka mereka perlu Mengubah Diri. Perlu ada azam untuk meninggalkan maksiat hingga dia merasa kelazatan taat kepada Allah.

Kesesalan akan menimpa bagi yang tidak rasa mahu berhenti dari maksiat. Beristghfarlah pada Allah agar kita diberi hidayah untuk bertaubat. "Wahai tuhankku aku tak layak untuk syurga Mu, namun alu tak mampu menanggung azab neraka Mu. Dari itu kurniakanlah bagi ku taubatan dosa dosaku. Sesungguhnya Engkaulah Pengampun dosa dosa besar.


Wallahuaalam.





Sent from my iPhone

No comments:

Post a Comment