Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Sunday, February 2, 2014

Tasawwuf Harian : Pintu Pengharapan

Tasawwuf Harian : Pintu Pengharapan

Dua sifata yang baik adalah Mengharap dan Rasa takut pada Allah. Menurut ulama rasa takut perlu wujud bila kita melakukan maksiat. Rasa harap pula bila kit mahu bertaubat dan selesai beribadat. Waktu itu mengharap penerimaan Allah adalah penting iaitu Rajaillah dan Khauf.

Nikmat Allah amat besar dan boleh menerbitkan rasa syukur. Rasa takut dan harap akan subur dalam hati dan jiwa. Biasanya untuk terbit sifat ini perlu ada rasa diri kerdil. Ibadat kita apakah sudah sampai KPI Allah?

5 minit bersolat itu adakah kita kyusuk? Adakah kita tawadduk? Syaitan akan memggangu hambaNya. Iblis berjanji akan menyesatkan anak Adam sewaktu beribadat. Sifat rajak dan khauf wajib ada, namun bila sifat ini berkurang ia membawa kepada takut pada manusia.

Bila takut pada manusia melebihi rasa takut pada Allah maka ia boleh membawa kepada kehancuran. Sahabat Nabi yang bergelar hamva sahaya amat takut pada Allah. Kisah pengembala kambing dengan Saidina Umar amat berkesan dihati, memperlihatkan keimanannya kepada Allah.

Kekuatan iman ini adalah hamba yanf merdeka sebenarnya. Inilah sifat taqwa seorang hamba. Mengenali Allah dan takut padaNya agar menerima semuanya takkala selesai beribadat maka itulah yang terbaik.





Sent from my iPhone

No comments:

Post a Comment