Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Wednesday, February 26, 2014

Kenangan Mengamit

Novel in the making...

Saat kaki melangkah ke daerah ni, ia mengamit kenangan. Ada rasa ngilu di sudut hati, ada terguris pada perasaan. Mana mungkin ia boleh dilupa. Bagaimana mahu menlenyapkan kisah itu. Bangunan yang berbaris tersergam mengingatkan perjalanan sebelum ini. Berjalan mengikut arus kehidupan banyak pengalaman terpahat. Kesukaran mengharung segala cabaran menagih rasa syahdu di sanubari. Pantas masa berlalu ia tidak menghapuskan cerita-cerita yang tertulis. Berada di sini seringkali airmata bergenang. Ingatan menerjah pada rakan-rakan silih berganti datangnya. Alangkah jika semuanya boleh dikembalikan mahu ku perbetulkan banyak perkara.  Tapi mana mungkin, untuk kembali pada saat lalu adalah mustahil. Lalu sekadar mengutip sisa kenangan sudah cukup untuk mengingatkan diri bahawa aku pernah di sini satu ketika dulu.





Belajar menerima suratan itu mudah bila hati redha dan lapang dengan takdirnya. Di sini pertemuan itu bermula. Ia tidak dirancang namun Allah sebaik-baik perancang. 



No comments:

Post a Comment