Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Wednesday, March 2, 2016

Apresiasi Bakat

Bismillah,



Alhamdulillah, hari ni keputusan peperiksaan SPM telah pun diketahui. Tahniah pada yang berjaya, bagi yang kurang bernasib baik in sya Allah pasti ada hikmah disebaliknya. Ia bukan satu penamat. SPM sekadar permulaan. Ibu bapa pula pasti ada yang gembira dan ada yang bersedih.

Hakikatnya berapa banyak A bukanlah satu jaminan. Bagus jika berjaya cemerlang. A perlu juga hadir bersama dengan kemahiran. Ada ramai A student namun bila memasuki bidang pekerjaan mereka tidak berjaya menjadi pekerja yang hebat. Bahkan pelajar yang dulunya biasa-biasa muncul menjadi pekerja yang lebih bagus. Mereka ini berjaya mendaki tangga demi tangga belajar dan membina kemahiran diri. Hasilnya jika mereka awalnya hanya pelajar yang memperoleh C atau D sahaja, namun mereka lebih berjaya dalam pekerjaaan. Mereka mampu mencipta nama dan kehebatan tersendiri.

Oleh itu bagi ibu bapa yang anak-anak meraih keputusan biasa-biasa, janganlah kecewa hingga melukakan hati si anak. Belajarlah bersyukur. Binalah satu kejayaan berpandukan road map yang sesuai bagi anak-anak mengikut tahap kebolehan mereka. Jika sebelum ini anak-anak dipaksa untuk menghadiri tusyen, belajar tanpa henti semata-mata mahu mengejar jumlah A, maka belajarlah untuk membuat perubahan. Tidak salah berusaha, untuk mencipta kejayaan dalam akademik, tetapi perlu juga melihat bakat yang ada pada anak-anak.

Bagi yang mendapat kejayaan yang luar biasa pula, kekalkan momentum, ciptalah lebih banyak kejayaan, banyakkan mempelajari pelbagai bidang ilmu. Dengan anugerah akal yang diberi ia perlu digunakan secara optimum dan maksimum bagi memastikan kita menjadi orang yang lebih bagus dan menguasai banyak bidang atau cabang ilmu.

Wallahualam

No comments:

Post a Comment