Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Friday, December 2, 2016

Tip keibubapaan

Pot pet cuti sekolah


Sedang saya membelai pokok pagi semalam saya terdengar seorang ibu berkata kepada anak-anak beliau;

" Cuti sekolah ni kena faham, semua mesti tolong kemas rumah, buat apa yang patut, bukannya sibuk tengok TV, jangan nak buat sepah je".


Saya rasa nak tergelak juga, saya pasti anak beliau tidak fokus mendengar leteran si ibu.

-------


Bila saya masuk ke dalam rumah, saya katakan pada Iman ( ;


" Selepas Iman basuh kereta, apa yang Iman mahu buat?"


Jawab Iman; " Iman nak basuh pinggan dan jemur baju".


Lalu saya berikan pujian: "Terima kasih anak Ummi yang suka membantu"

-------


Saya teringat seorang anak bercakap pada kawan-kawannya sewaktu lalu tepi rumah saya:

" Aku tak tahu mak aku cakap apa, pagi tadi".


Nampak tak bila kita berleter, anak tidak dapat dapat nak tangkap isinya dan tidak mahu mendengar.


Moral:

Sebenarnya anak-anak tidak gemar dengan ayat suruhan. 

Walau sedikit yang dibuat oleh anak ucapkanlah Terima Kasih.


Pujilah anak-anak agar mereka lebih yakin diri dan rasa dihargai.


Wallahuaalam.



Sent from my iPhone

No comments:

Post a Comment