Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Sunday, April 6, 2014

Taman Negara Destinasi Pilihan

Photo floating to the left

Bismillah,

Alhamdulillah masih diberi nafas oleh Allah. Bersyukur diberi peluang menjejak kaki ke Taman Negara. Ia penuh dengan pengalaman yang indah. Menghayati keindahan alam ciptaan Allah bersama keluarga. Sebelum ini ia destinasi yang menjadi pilihan entah keberapa bersama keluarga. Namun kali ini ia menjadi destinasi pilihan. Ternyata ia sangat tidak rugi.

Berkampung selama 3 hari di Persona Resort memang amat memuaskan hati dengan layanan yang sangat bagus. Makanan tradisional yang disajikan serta infra yang lengkap memberi keselesaan kepada kami sekeluarga. Seawal hari pertama sampai sudah tersedia aktiviti night walk, esoknya kami mendaki ke Bukit Teresek, berjalan di atas conopy jambatan gantung terpanjang di dunia, dan menaiki boat menyusuri Sungai Tahan menuju perkampungan orang asli dan aktiviti mandi sungai yang sangat terkesan dan meninggalkan memori.

Meneroka alam nyata menyedarkan kita insan betapa indah ciptaan Allah. Siapa kits mahu menafikan segalanya? Moga ada peluang lagi untuk kesana. Mungkin tidak agi mendaki tetapi aktiviti memancing dan melihat panorama alam dan menikmati makanan tradisional Pahang sudah memadai untuk menikmatinya bersama keluarga tersayang.

Wallahuaalam  

No comments:

Post a Comment