Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Monday, April 28, 2014

Lesen memandu




Bismillah,

Hari ini hari pertama kakak Anis belajar memandu dengan Babanya. Teringat masa kali pertama saya belajar memandu kereta sewaktu mengandungkan beliau. Terpaksa duduk di riba suami kerana inci tak berapa cukup. Entah berapa kali saya kena marah kerana silap. Namun semua itu kenangan. Ia cukup indah. Sekarang saya sudah cekap. Dan kini sampai masa si anak pula merasa bagaimana belajar memandu

Pastnya Anis Najwa akan ada perasaan yang sama. Tension dan stress sebab kena marah. Baba juga pasti akan kurang sabar kerana tak cekap dan lambat memberi respon. Ia mungkin pengalaman yang biasa bagi ramai orang. 

Konsep yang boleh dipelajari buat yang belajar. 
Bagi pelajar, apa yang kita tidak tahu dan satu perkara yang baru ia amat sukar untuk dipelajari.
Bagi tenaga pengajar pastinya tidak sabar jika anak murid lambat faham, susah membuat apa yang di arah.


* BERGURU KEPALANG AJAR DAPAT RUSA BERBELANG KAKI
BERGURU KEPALANG AJAR BAGAI BUNGA KEMBANG TAK JADI




No comments:

Post a Comment