Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Monday, April 14, 2014

Sekolah Bakat ABS


Bismillah,

Apa maksudnya sekolah bakat? Bagi yang sudah faham maka ia mudah untuk faham. Bagaimana kita mengarahkan anak-anak untuk cenderung menggunakan potensi dan bakat yang mereka ada. Di zaman semua mengejar kecemerlangan akedemik kita tanpa sedar meneggelamkan bakat yang ada pada anak-anak. Walhal bakat ini mampu membaw anak-anak pada kejayaan yang mereka inginkan.

Ramai ibu bapa berpegang kepada prinsip kejayaan hebat dalam akademik atau pilihan jurusan yang dilihat lebih memberi peluang disudut kerjaya. Inimenyebabkan ibu bapa menidakkan bakat dan potensi yang ada pada anak-anak. Anak sejak kecil diberi tusyen akademika hingga tiada masa rehat, Bagus dan kita sebagai ibu bapa berbangga bila anak-anak berjaya dan cemerlang dalam akademik mereka namun ia tidak bermakna bila anak-anak menjadi tertekan dan tidak gembira.

Maka sekolah bakat perlu disediakan untuk anak-anak? Berminat untuk mengetahui lanjut? Berikan email anda.

12 comments: