Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Saturday, June 21, 2014

Sharing Ex CEO Proton

Sharing Ex CEO Proton
Dato Seri Tuan Syed Zainal

Persepsi salah kita : Nak berjaya kena ada background keluarga berjaya, ada peluang yang yang besar dsb.

Nak Berjaya?
1. Extreme level of confidence
-the way you bring dan put yourself. Walk, speak, smile, talk.

2. Jangan malas cari ILMU
-terutama ilmu di luar buku. Use all senses (dengar, lihat, sentuh) to perceive information from your surroundings.

3. Janganlah takut gagal (takut malu, takut risiko)
-semua benda berisiko sekarang. Keluar jalan raya risiko dilanggar kereta. Hujan risiko dipanah petir. Nak berjaya, risiko memang asam garam.

4. Kena SUKA dikritik. Buka hati seluas-luasnya.

5. Bersyukur dengan apa yang ada. Bersyukur bukan pasrah. Bersyukur maksudnya hargai. Say and express to Allah, thank him.

6. Have crystal clear DREAM.
-tulis. Kalau tak sekadar angan-angan mat jenin.

7. Paling DISIPLIN
-it's all in your mind. It's you who choose when to be disciplined.

8. Pilih kawan-kawan yang BERJAYA.
-maka anda pun akan jadi berjaya. Tak rugi memilih kawan. Nak kawan yang gagal dan anda gagal atau be selective dan anda berjaya? Pilihan anda.

Sekian. Anda kaya dan berjaya!!!!!

Dipetik dari Wassap


Sent from my iPhone

No comments:

Post a Comment