Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Thursday, August 22, 2013

Kecenderugan Dan Minat Berbeza Anak -Anak

Bismillah, 
Berbicara lagi tentang anak-anak, Alhamdulillah dianugerah Allah dua anak perempuan berbeza karakter seorang rajin di dapur yang sorang rajin mengemas, seorang rajin menyakat seorang kagi manja dan sensitif . Indahnya Allah menjadikan setiap insan punya keunikan. itu lah yang perlu diterima ibu bapa, jika gagal meraikan kelebihan dan mekurangan anak anak maka ibu bapa cenderung bersikap pilihkasih, tidak bersyukur bahkan sering melihat sisi negatif pada anak-anak. maka bila rasa tidak puas hati ibu bapa akan mudah berleter serta cepat marah dengan kerenah anak-anak. Tidak puas hati dan sebagainya ini adakala dilahirkan dalam bentuk fizikal dan emosi sepeti memukul. 
Oleh kerana setiap Individu itu unik, ada kelebihan dan kekurangan maka jika mahu mendidik dan mentarbiyyab kenal pasti kedua K ini. Ia pasti memerlukan cara berbeza untuk diambil kira. Anak-anak perlu dipuji dalam hal yang mereka mahir. Ini membantu meningkatkan self esteem mereka, dan jangan pula kelemahan mereka diungkit.  Latih anak-anak dengan asuhan yang kita ingin mereka jadi. Cara berfikir kita dan didikan kita sebagai ibu bapa akan menjadi acuan buat diri mereka membesar menjadi dewasa. 
Ingatlah, lain asuhan lain cara berfikir. Tepuk dada tanya iman...Demi melahirkan generas al Quran.. 

No comments:

Post a Comment