Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Friday, August 23, 2013

Taqaballahu Minna wa Minkum

Bismillah,

Kepada para pembaca rasanya belum terlewat untuk saya mengucapkan selamat hari raya " TAQABALLAHU MINNA WA MINKUM".

Semoga sebulan ramadhan telah menyucikan segala dosa dan menambah pahal buat kita semua. 

Apa bezanya raya kali ini dengan yang sebelumnya? Sudah pasti ia berbeza sama dengan kematangan usia yang hadir. Alhamdulillah hari lahir kali ini jatuh pada bulan ramadhan. ia tidak di sambut namun ia amat significant buat diri untuk menilai ke mana usia ini telah pergi dan bagaimana ia terisi. 

Sesungguhnya ramai yang seronok dengan tibanya Syawal namun realitinya kita patut merasa sedih kerana kita tidak pasti adakah kita akan bersua lagi dengan Ramadhan yang aka datang. Moga-moga allah memberi kita peluang untuk beramal ibadat selagi kita mampu melaksanakannya. Ameen.

SELAMAT HARI RAYA, MAAF ZAHIR BATIN
1434H.

No comments:

Post a Comment