Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Friday, August 22, 2014

Hikmah ujian

Bismillah,



Airmata masih lagi mengalir laju saat melihat paparan video dan membaca kisah-kisah MH17 yang dipaparkan di mukabuku. Ia satu yang amat pedih. Terasa akan kahilangan orang tersayang. Firman Allah dalam Surah Al Ankabut ayat 2 : Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan (sahaja) mengatakan: " Kami telah beriman" . sedang mereka belum di uji?"

Ayat di atas mengambarkan kepada kita bahawa setiap individu pasti akan diuji dan semakin tinggi tahap keimanan maka semakin hebat ujian yang bakal ditempuh. Lalu siapakah kita yang mampu mengelak segala ujian. Maka bila diuji yakinlah Allah memberikan ujian itu dengan hikmah yang tersendiri. Kita akan menyedari hikmah itu bila ujian itu kita dapat lepasi dan dari situ kita memperoleh pengalaman dan pengajaran yang maah bererti.

Ujian seringkali datang secara berangkai-rangkai. Satu demi satu ia hadir, namun percayalah ujian itu yang mendekatkan kita dengan Dia. saat kita rasa hidup ini tiada liku dan cabaran dan hati kita sentiasa berlgu riang maka berwaspadalah ditakuti kita jauh dari kasih sayang dah rahmat Allah, kita hanyut sendirian. Namun bila ada ujian ia seperti jam loceng yang membangkitkan kita dari khayalan.

Hidup satu perjuangan, bagaimana hebat ujian yang tiba kita harus bangkit melawan dengan iman yang kental, semangat yang jitu serta keyakinan yang padu bahawa Allah akan membantu ,cepat atau lambat. Paling penting kita sentiasa redha dan pasrah bahawa ujian itu adalah fitrah buat semua. ia besesuaian dengan diri individu tersebut. Berdoalah agar Allah menerima semua amalan kita.

Wallahuaalam

No comments:

Post a Comment