Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Wednesday, August 20, 2014

Mengandung diusia 40an


Bismillah,

Isu kali ini adalah tentang mengandung di usia 40an. Ada yang setuju ada yang ragu. Namun ada pro dan con tersendiri. Ramai yang mengatakan bila usia masuk 40an itu adalah masa untuk berehat dari mengandung kerana bimbang implikasi kesihatan dan juga risiko kepada anak-anak. Jika dulu usia 38 dianggap lewat namun sekarang usia 45 masih boleh jika kesihatan mengizinkan. Menurut rakan saya ibunya mengandung di usia 48, bahkan ada seorang yang dikenali menyebutkan jirannya mengandung di usia 52 tahun. itulah rezeki dihujung usia, tiada yang menjangka.

Dalam konteks ini ramai yang memilih mahu mengandung walau usia lewat kerana bila anak membesar teras sunyi. Bila ada anak kecil maka suasana akan meriah kembali. Tanggungjawab itu perkara biasa kerana ada juga yang mempersoal masa untuk beribadat akan sibuk dengan mengasuh anak kecil,apa jua ia berngantung kepada individu.

Khadijah r.a isteri Rasulullah melahirkan anak-anak diusia 40an. Jadi sudah pasti ia menjadi satu inspirasi, apa yang penting ibu-ibu perlu menjaga kesihatan diri sebaik mungkin dan sentiasa mendapatkan nasihat dari doktor. Selebihnya berdoa moga Allah berikan kesihatan kepada ibu dan anak. 

No comments:

Post a Comment