Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Sunday, October 26, 2014

Hukum Sentuh Anjing

Hukum Sentuh Anjing

Kajian sinonim dengan manusia berdasarkan Iilahi "anjing mereka berada dalam pintu gua"- Surah Al Kahfi
Anjing disebut sebagai كلب atau كلاب
Apabila kafir menzalimi umat Islam
اللهم  سلبط قلبه كلبا من كلابك
Kalimah anjing juga bermakna singa. Mengikut hadis sahih : Apabila anjing menjilat bekasan kamu maka hendaklah basuh dengan 7 kali dan satu kali dengan air tanah.
Ini menunjukkan kenajisan anjing. Dari jumhur ulama mengatakan kenajisan anjing berdasarkan cara basuhan. Ia najis yang berat. Nas menunjukkan 7 kali basuhan dan basuhan dengan air tanah menjadikan ia najis berat.

Abu Hurairah basuh 3 kali namun mngikut hukum adalah dengan perkataan dan bukan dengan penglihatan. 
Bekas yang kena najis boleh disucikan. Hadis Rasulullah telah perintahkan bunuh anjing maka para sahabat bunuh. Namun bila seorang wanita yang menyatakan anjing yang jaga kebunnya mati. Jadi berlaku dimana pembunuhan ditanggung hanya pada satu jenis anjing iaitu anjing menyakitkan atau anjing yang ganas.

Berdasarkan nas apakah kita tidak boleh hormat pada anjing? Berdasarkan seorang wanita pelacur memberi minum anjing adalah sifat yang baik
Apakah kita boleh sentuh anjing? 
Apabila menyentuh perkara yang membawa pembaziran maka ia tidak digalakkan. Untuk sentuh anjing ada syarat-syarat dalam Islam.

Nabi menyantuni binatang, tapi tiada binatang khas yang dipelihara. Bahkan ada hadis yang menyatakan 
" Tidak masuk malaikat pada rumah yang terdapat padanya anjing, gambar dan patung-patung"

Bila tersilap membuat hal yang tidak sepatutnya, maka perlu kembali kepada Allah.

Dr Zulkifli Al Bakri
Medan Fatwa-Cinta Ilmu
TV Hijrah
3 Hijrah 1436


Sent from my iPhone

No comments:

Post a Comment