Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Sunday, March 2, 2014

Kelebihan zikir


Bismillah,

Kelebihan Zikir. Hati menjadi tenang. Bila dalam kesusahan hati perlu redha. Sabar dan solat adalah cara terbaik. Bila kita beristghfar maka Allah akan bagi natijah yang besar. Mengadu pada Allah adalah yang terbaik. Munajat dan berharap pada Allah akan mendapat anugerah ialah bila waktu pagi hati akan tenang. Hanya orang yang banyak amalan akan merasa keindahan zikrullah. Orang yang tenang ini boleh hadam segala masalah kerana dia yakin kepada Allah. Perasaan goyah itu tiada.




Sesiapa yang rezekinya susah maka dia berlu banyak beristhgfar. Barangsiapa yang diduakcitakan dengan sesuatu perkara maka kita perlu banyak menyebut 'La hawla wala quwwata illa billah". Nabi Nuh berdoa saat ditelan oleh ikan nun di dalam lautan yang gelap. Nabi SAW bila ditanya adakah ini terkhusus kepada Nabi Yunus, Maka dalam al Quran kita juga bleh membaca doa tersebut.
Wallahuaalam

No comments:

Post a Comment