Laduni dan Kasyaf
السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم
TAZKIRAH HARI INI (Isnin 15 Jdl. Awal 1435H)
Laduni dan Kasyaf sebenarnya bukan ilmu. Ia merupakan cara ilmu itu disampaikan. Laduni bermaksud Allah memasukkan terus maklumat berkenaan sesuatu perkara kedalam pengetahuan sesaorang itu. Tidak melalui pendengaran atau penglihatan, dengan perkataan lain tidak ada guru.
Kasyaf bermaksud keupayaan seseorang itu melihat perkara-perkara ghaib yang tidak nyata pada mata kasar. Pandangan kasyaf ialah pandangan menggunakan mata basir (mata batin atau mata rohani). Kalau mata kasar menggunakan cahaya (sinar cahaya matahari atau lampu) untuk melihat, mata basir menggunakan 'Nur' untuk melihat.
PENCERAHAN :
Untuk mudah faham, kita boleh mengambil contoh berikut: Bagaimanakah diri nampak sesuatu ketika bermimpi dalam tidur padahal mata zahir terpejam.
Kekuatan mata basir berbeza-beza. Paling rendah boleh melihat dimensi jin (dan syaitan). Peringkat lebih tinggi boleh melihat dimensi malaikat (alam malakut), kemudian dimensi roh. Paling tinggi ialah dimensi ketuhanan (Alam Lahut).
Jadi ilmu-ilmu ini walaupun semuanya sumbernya dari Allah SWT, ia disalur melalui cara yang berbeza. Sesuai dengan Ilmu Syariat yang bersifat zahir (paling rendah dan bersifat awam).
Membicara perkara-perkara yang zahir semata-mata, penyampaiannya juga mesti menggunakan peralatan zahir juga, seperti guru zahir, kitab-kitab zahir yang bersumberkan Quran dan Hadith Rasulullah SAW.
Dari sini akan bermulalah perjalanan seterusnya kepada perkara-perkara ghaib pula dengan bantuan guru mursyid. Guru Mursyid menjadi pemandu arah kepada sang murid yang masih teraba-raba dalam gelap. Sehingga mata basirnya celik, tidak lagi buta dan meraba.
Matlamat sebenar ialah untuk masuk ke alam ghaibul ghuyup (Ghaib dalam ghaib) yang tentunya memerlukan bantuan guru yang yang lebih tinggi darjatnya. Guru jenis ini tak perlu dicari. Ia akan datang sendiri atas perintah Allah Azzawajalla.
Jadi, untuk....
..mendapatkan keredhaan Allah, mestilah menggunakan jalan atau peraturan yang diredhai Allah. Apabila sesorang pengamal tariqat (jalan) beramal bersungguh-sungguh dengan ikhlas di bawah panduan seorang guru yang mursyid, darjat iman dan takwanya meningkat dari hari ke sehari.
Kesannya mata basirnya semakin terang sehingga pada suatu masa, cukup kuat sehingga boleh melihat alam ghaib atau kasyaf kerana sudah mencapai dimensi-dimensi yang dijelaskan tadi
KESIMPULAN:
Kalau dahulu murid itu yakin adanya alam ghaib kerana percaya kepada ilmu syariat (yang dipelajari). Tetapi kini telah melihat sendiri adanya alam ghaib tersebut. Kemudian Allah membuka lagi lautan ilmu (maklumat) berkenaan dengan rahsia Allah kepada murid ini dengan memberi terus kepadanya dan ia dikenali sebagai ilmu Ladunni.
Wallahu a'lam
Petikan dari Ustaz Nik Mohd Zaim
Sent from my iPhone
No comments:
Post a Comment