Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Sunday, March 16, 2014

Persoalan dalam Rumahtangga


Bismillah,

As salam saya ada kemusykilan.
1. Sy ni jenis mengikut cakap suami, sebabnya suami saya jenis yang tidak boleh dbangkang. Cntoh: dia suka mbuat keputusan sndiri tnpa bncang dgn sy. Dulu ms baru2 kawin saya tak kisah sangat,Saya turut saja sbeab tak nak bising dan masam muka, dan berharap dia faham perasaan saya.
Sekarang ni sudah hampir 25thn macam tu juga. Saya sentiasa mohon pada Allah supaya tambah lagi kesabaran saya. Masa dah berubah..dulu susah saya boleh hidup dengan dia..segala masaLAH berkongsi dengan saya, tapi bila dah senang lain pula. Soal wang bila saya tanya..dia cakap wang dia, dia boleh buat apa yang dia suka. Percakapan pun dah kasar.Saya amat terasa hati..amat kecewa. Saya dah mencuba yang terbaik menjadi isterinya sebab itu niat dan doa masa nikah. Tolong nasihatkan saya untuk beri kekuatan supaya dapat meneruskan kehidpan ini. Adakah saya salah juga. Terimakasih As salam.

Jawapan:
Pada hemat penulis kita tidak boleh ubah apa yang berlaku. Jika 25 tahun boleh bersabar maka teruskan lagi memhob diberi kesabaran. Ingatkan diri bahawa dunia ini singkat dan sementara. Setiap orang akan dipertanggungjawabkan atas apa yang diusahakan.
Doa adalah senjata paling hebat untuk membuka pintu hati insan. Mengadulah kepada Allah kerana dia Maha Mendengar, moga dengan ujian yang dilalui Allah memberi sebaik-baik ganjaran di akhirat nanti.

Bagaimana kita boleh cekal dan sabar? kerana kita mengharap redha Allah dan diberi ganjaran syurga dilepaskan seksa api neraka.

Ibtighaa Mardhatillah.
Wallahuaalam




Sent from my iPhone

No comments:

Post a Comment