Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Thursday, July 2, 2015

Jurnal Ramadan : Al Quran penenang jiwa

Jurnal Ramadan : Al Quran penenang jiwa

Bismillah

Alhamdulillah. Malam ke 16 puasa ke 15 Ramadan. Sepatutnya jemaah semakin ramai tetapi ia semakin berkurang.

Kita akan bertemu dengan Nuzul al Quran tidak lama lagi. Ia peringatan bagaimana Al Quran diturunkan melalui Jibril kepada Rasulullah.

Mukjizat yang besar ini perlu dilihat isinya. Ia bacaan yang penting kerana ia mukjizat terbesar. Al Quran dibaca dalam keadaan apa situasi apa pun, bukan masa musibah.

Mentaliti masyarakat kita membaca al Quran hanya ada kematian dan bukan setiap masa.

Senang atau susah perlu dibaca. Ibnu Masud didatangi seorang pemuda. Beliau ahli qiraat, dan antara terawal masuk Islam.

Beliau sentiasa bermasalah sehingga tidak lalu makan. Nasihat Ibnu Masud, penyakit ini boleh dirawat dengan 3 keadaan:

1) Pergi tempat orang membaca al Quran dan dengar dan ikut sama membaca. (as sakinah) Para malaikat juga ada bersama dengan orang yang ada dalam majlis.

2) Hadir majlis ilmu. Program keagamaan tersedia. Ini agar memberi hati tenang.

3) Asingkan diri untuk beribadat. Bermunajat pada waktu malam. Bulan Ramadan adalah masa terbaik untuk dekat dengan Allah.

Jika kita berdoa pada Allah, dengan 3 perkara ini kita masih berada dalam masalah, maka mohon pada Allah agar hati yang ada pada kita ditukar pada hati yang lain.

Kewajipan kita adalah untuk bercita cita, dekat dengan al Quran perlu beriman dan diyakini, ia adalah wahyu dari Allah.

Al Quran akan dijaga oleh Allah. Inilah seruan Al Quran mengajak beriman pada Al Quran. Dengan kata lain perlu aplikasikan semua suruhan.

Bagi yang tidak tahu membaca, perlu baiki diri, belajar dan bertadarrus sesama sendiri.

Tazkirah
Surau Al Hudayah
Saujana Utama

No comments:

Post a Comment