Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Sunday, July 5, 2015

Jurnal Ramadan : Tadabbur surah An Naziat (النازعا

Jurnal Ramadan : Tadabbur surah An Naziat (النازعات)

Allah berfirman:
Apabila datang satu hari berlaku bencana yang sangat teruk
Manusia ingat apa tang diperbuat, Allah tayangkan neraka, manusia yang melampaui batas

Allah bagi peringatan agar kita bertaubat, bersedia dengan suasana yang dipanggil اطامة الكيري. Ia menjadikan manusia sedar, saat itu tertutup pintu taubat hingga terbayang satu persatu menghitung apa yang mereka lakukan.

Ia diibarat kita memandu kereta yang lesen kita sudah tamat tempoh. Bila ada road block kita ditahan, maka kita baru perasan road tax sudah tamat tempoh.

Apabila kita ingat maka seluruh anggota akan merasa takut. Ini kerana kita sedar akibat yang bakal kita depani.

Allah menceritakan dalam surah النازعات ini untuk manusia sedar dan tahu. Ia bagi mewujudkan rasa gerun pada balasan Allah.

Manusia yang melampaui batas tanpa hirau dosa pahala, ia timbul penyesalan. Manusia yang mengejar habuan dunia. Maka kita pilih untuk sesal sekarang. 

Manusia yang takut dengan hari pembalasan Allah serta kemurkaan Allah akan membuat perancangan berpaksi kehendak Allah dan bukan menjadi hamba kepada hawa nafsu.

Ramadan adalah bulan pengampunan. Tawaran ini satu perkara yang perlu direbut. Insan yang tahu peringatan yang ada dalam Al Quran akan merebut peluang.

10 yang akhir Ramadan amalan perlu dipertingkat. Rasulullah bila datang Ramadan dan diakhirnya beliau memperbanyakkan amalan.

Sabda Rasulullah: "Solat 5 waktu itu membersihkan dosa. Ibarat mandi 5 kali sehari."

Manusia dibahagikan 2 jenis keadaan bila menyambut Ramadan:
1) Tiada perubahan,  
2) Membuat perubahan 

Tazkirah 
Surau Al Hidayah
18 Ramadan 1436


No comments:

Post a Comment